Vár szabályok
A vár-részek különleges Mage Knight figurák, mert mind harcosként, mind tereptárgyként használhatók. A harcosok rájuk mehetnek, harcolhatnak rajtuk és róluk, lerombolódhatnak a játék folyamán, és néhány vár-rész képes egyedül is harcolni. A vár-rész megsemmisül, ha a tárcsáján 3 törött torony szimbólum látható. A sebzés értéke az adott rész távsebzését jelenti. Minden Mage Knight szabály érvényes rájuk az alábbiakkal kiegészítve:
Pontérték A vár-részek két különböző erősségi fokozaton teheted játékba. A játék kezdete előtt válassz erősséget és pontértéket minden résznek, és tekerd a tárcsáját a megfelelő helyzetbe!
Fő szabályok: Mivel a méretük és tulajdonságaik egyedülállóak, a várakra az alábbi módosítók érvényesek: -nem foghatók el és nem ejthetnek foglyot; -nem hat rá más lény gyógyítása, bénítása, hadvezetése, életszívása, mágikus befolyása, mágikus fagyasztása, mágikus gyógyítása, mágikus lebegtetése, vámpirizálása vagy mérgezése; -nem hozhatók újra játékba; -nem hat rájuk a kritikus sebzés, és a kritikus hiba; -nem lehetnek alakzat tagjai; -360°-os első ívük van, és nincs hátsó ívük; -nem kapnak szabad forgást; -soha sincsenek kapcsolatban egy figurával sem, legyen az baráti, vagy ellenséges; -nem taposhatóak el; -nem gyógyíthatók; -nem hatnak rájuk olyan Domainek, tárgyak vagy varázslatok, amelyek baráti, vagy ellenséges státuszt feltételeznek; -nem rakhatóak rájuk Enchantmentek.
Magassági szintek Tekintet nélkül a vár-részek kinézetére, a vár-részek ugyan olyan magasságúnak tekintendők. A vár-részek tetején lévő figurák olyanok, mintha kiugró magaslaton állnának, így egy magasságban vannak a többi, vár-részen vagy bármilyen magas terepen tartózkodó figurákkal.
Részek A vár-rész alatt egy olyan vár darabot értünk, amelyik rendelkezik saját harci tárcsával. Akkor is, ha több rész van összekapcsolva, különállónak kell tekinteni őket, ha van saját tárcsája. A harci értékeknél láthatóak az adott szekció képességei. Minden vár-rész kiugró magaslat, és minden rajta levő figurát ekként kell kezelni.
Előkészületek Mielőtt a játék elkezdődik, minden játékosnak el kell fogadnia a várak használatát, majd ki kell választani az azt használó játékost. Mint a Mage Knight harcosoknak, a vár-részeknek is van pontértékük. Egy játékosnak helyet kell szorítani a seregében a várnak, így kevesebb figurát tud játékba állítani. A vár-részeket minden tereptárgy és figura előtt kell a csatatérre helyezni. A vár használójának kezdő területétől maximum 18 inchre, az ellenfél kezdő területétől legalább 30 inchre kell a várnak lennie. A vár-részek nem helyezhetők el egymástól 3 inchnél távolabb és a csatatér széléhez 3 inchnél közelebb. A vár bekerít egy részt a csatatérből. A bekerített területre semmilyen tereptárgyat nem lehet rakni. Tehát: -A használó kezdő pozíciójától maximum 18 inchre legyen. -Az ellenfelek kezdő pozíciójától minimum 30 inchre legyen. -Az ellenfél felépíthet bármit a saját oldalán, ha a figurái kezdő pozíciójukban legalább 30 inchre vannak a vártól. A várnak tartalmaznia kell legalább egy bejáratot, ahol a ki-be mozgás lebonyolítható. A vár használójának kezdő pozíciója kapcsolatban van a várral. Egyik várhasználó sem tehet fel figurát az ellenfél kezdő területének 18 inches körzetében. A vár használójának harcosai kezdhetik a játékot a várban.
Deszkázat és létrák Ha deszkázatot és létrákat használtok, azokat a várak után, de még a harcosok és a terepek előtt kell elhelyezni. Deszkázat a "Castle Wall Pack" csomagolására van nyomtatva; vágd ki ezeket, mielőtt kidobod a csomagolást. A deszkázatot arra használhatod, hogy összekapcsold a vár-részeket a támasztógerendákkal, ha a párkány nem megfelelő. A létrák újabb belépési pontokat nyitnak a falakon. A létrákat helyezd a vár-részek mellé, hogy belépési pontokat hozz létre. Minden játékosnak a játékban lévő 3 falanként lehet egy létrája, amit oda helyezhet, ahová akar. Ha nincs elég létra, használj egyszerűen egy tokent a belépési pont megjelöléséhez. Egy létrát (vagy létra-tokent) egy mozgási alakzat szállíthat, minden módosító nélkül. Ahhoz, hogy a létrát a falnak támaszthasd, és belépési pontot hozz létre, adj egy cselekvést a mozgási alakzatnak. A létra levételéhez adj egy mozgás cselekvést egy mozgási alakzatnak akkor, ha annak a "túlvégén" nem áll ellenség. Deszkázatot helyezz oda, ahol a várfalon az út megszakad (folytonossági hiányt hoz létre :-D). A deszkázatnak mindig érintenie kell a várfalat, és merőlegesnek kell lennie rá. A deszkázat mindig annak a falnak a része, amelyikhez csatolva van. A vár ura elhelyezhet deszkázatot a szükséges helyekre, hogy a folyamatos utat létrehozza, de nem kötelező. Ha deszkázatot nem helyez el, akkor az út nem tekinthető folyamatosnak.
Belépési pontok A figurák a belépési pontokon keresztül be és ki mozoghatnak, fel és le a bástyákon és falakon, vagy éppen a különböző vár-részek között. Ezeket ajtók, lépcsők és létrák szimbolizálják. A belépési pontok a vár-részeken fel vannak tüntetve, vagy a saját szabályzatukba bele van írva. Csak néhány vár-résznek vannak belépési pontjai. Ezeken a részeken a normál szabályok szerint végezhető el a ki- és bemozgás, valamint a kiugró magaslatokra feljutás. Lovak, lovas egységek, "mogyoró"-formájú tárcsával rendelkező harcosok (régi lovas egységek), több tárcsás egységek és titánok soha nem mehetnek a vár-részekre/be. A figurák szabadon mozoghatnak a falak és bástyák között. A vár-részek tetején lévő harcosok kapcsolatban lehetnek más vár-részen lévő harcosokkal is. A vár-részek kinézete ezt nem befolyásolja.
Közelharc Az a harcos, amelyiknek az első íve kapcsolatban van egy olyan belépési ponttal, amelyiknek a másik "végén" egy ellenséges harcos van, az indíthat ellene közelharci támadást. Ez úgy néz ki, hogy a két harcos a létra vagy lépcső két oldalán áll. Ezt a két harcost kapcsolatban levőnek kell tekinteni közelharci cselekvésnél, ám bármi másnál NEM! (pl.: mérgezés) Összefogást lehet alkalmazni így is, amennyiben az összefogó harcosok mindegyike hozzáér a belépési ponthoz. Ha a célpont magasabb szinten van, mint az elsődleges támadó, akkor kap 1-et a védelméhez. Ha több mint egy ellenséges figura van kapcsolatban a belépési ponttal, akkor a célpont választhatja meg a támadót.
Bejáratok Néhány vár-résznek vannak bejárataik, amelyeket ajtók, kapuk, vagy kapurácsok jelölnek. Az adott vár-rész speciális szabályzatában leírják ezeket. Minden bejárat zárt állapotban van a játék kezdetekor. A harcosok nem mozoghatnak, és semmi módon nem lőhetnek át a bezárt ajtókon. A zárt ajtót nem lehet összekapcsolni egy másik belépési ponttal. A vár használója a parancs fázisa előtt kinyithatja, illetve bezárhatja az ajtókat, ezzel megnyitva-bezárva az erre alkalmas részeket. Az ajtók állása ezek után megmarad a várúr következő parancs fázisáig. Ha egy vár-résznek több ajtaja van, akkor külön-külön is lehet csukni, illetve zárni azokat. Ha egy vár-rész demoralizált, akkor áttörtnek tekintendő. Fal akkor lesz áttört, ha az erődítmény értéke (az az érték, amit hozzáad a rajta tartózkodó figura védelméhez) sárgára vált. Az áttört részben minden ajtó mindig nyitva van. Ezek az ajtók a játék során már nem csukhatók be.
Cselekvések A vár több cselekvést is kaphat egy körben, de minden vár-rész csak egyet! Ha egy vár rész cselekvést hajt végre, adj neki egy cselekvésjelzőt! Ha több vár-résszel cselekedtél, mindnek adj jelzőt! Távtámadó cselekvést adhatsz olyan minden olyan vár-résznek, amelynek van lőtávja, és támadóértéke nagyobb 0-nál. Vár-részeknek nem adható mozgási, közelharci vagy speciális cselekvés. Ha a vár-rész egy második cselekvésjelzőt kap, túlterheltnek tekintendő, de nem sebződik. Nem cselekedhet, ha két jelző van rajta Mage Knight: A sima Mage Knight játékban, ha vártornyod van a játékban, akkor kapsz 1 extra cselekvést. Conquest: A conquestben, ha van minimum egy nem-fal vár-részed, kapsz 1 extra cselekvést. Ha vártornyod van, kettőt kapsz. (Nem adódnak össze!) Ezeket az extra cselekedeteket mindkét esetben csak vár-résznek adhatod.
Támadások A vár-részek csak távtámadást hajthatnak végre. A tűzvonalat az adott rész középpontjából kell mérni, és nem befolyásolják a figurák talapzatai. A középpont a kiugró magaslat tetején van. A lőtáv mérésénél vízszintesen mérjetek a vár-rész középpontjától a célpont középpontjáig! A vár-rész nem lőhet olyan egységre, amelyik 4 inchre, vagy annál közelebb áll hozzá (a vár-résznek a széle, a célpontnak a középpontja a mérvadó).
Messzelövés Ha a távtámadás célpontja titán, vár vagy többtárcsás egység, akkor duplázd meg a vár-rész lőtávját. Ilyenkor a sebzéséből vonj le kettőt.
A vár támadása A várat csak a következő harcosok támadhatják: -Titánok; -Több tárcsás egységek;
-Közelharcban: -olyan harcosok, akiknek az alap sebzési értékük legalább 4; -olyan harcosok, akiknek átütésük, letarolásuk vagy mennykőcsapásuk van; -olyan harcosok, akiknek ütközésük van;
-Távtámadással: -olyan harcosok, akiknek az alap távsebzési értékük legalább 4; -olyan harcosok, akiknek mágikus robbantásuk, bombázásuk vagy átlövésük van; -olyan harcosok, akiknek területre ható sebzésük van. Azok a harcosok, amelyek nem felelnek meg a fenti követelményeknek, nem támadhatják a várat. Nem vehetnek részt a vár ellen irányuló távtámadó alakzatban, és "gang up"-ban. Távtámadásnál húzz egyenes vonalat a vár-rész középpontjába. A figurák talapzata nem számít. A középpont a kiugró magaslaton van. A vár-rész magassági bónuszt kap, ha a támadó nincs magas terepen vagy lebegő szinten. A táv mérésénél vízszintesen mérjetek! Közelharcot az a figura indíthat, amelyik hozzáér az első ívével a várhoz. Egy harcos sem támadhatja azt a vár-rész, amelyen áll.
Elpusztult vár-részek Ha a vár-rész tárcsáján 3 törött torony tűnik fel, akkor kikerül a játékból. Helyezz egy "Rubble" nehéz terepet a vár-rész helyére (ez megtalálható a vár-részek csomagolásán is). Olyan formájút és méretüt, mint a lerombolt vár-rész volt. Helyezd oda a deszkázatot is, ha volt. Helyezd a vár-részen lévő figurákat a földön oda, ahol eddig voltak. Végül dobj mindegyiknek egy k6-tal, és sebezz rajtuk a dobás értékének megfelelően.
Vár-részeken lévő figurák támadása Ha távtámadást hajtanak végre egy vár-részen álló figura ellen, az megkapja az adott rész plusz védelmét. Ez az érték a vár-részen fel van tüntetve. A megtámadott megkaphatja a magassági módosítót is. A célpont nem kap az épülettől bónuszt, ha a támadó a vár belsejében van, vagy a támadó tűzvonala nem halad át egy vár-részen sem (mindketten rajta állnak).
Győzelmi pontok A győzelmi pontok pont úgy működnek, mint más Mage Knight figuráknál. Ha egy vár-rész át van törve, de még nincs lerombolva, az a játékos, amelynek a figurája áttörte az építményt, megkapja az érte járó pontok felét - lefelé kerekítve.
Vár-rész külön szabályok A vár-részeknek lehetnek extra, saját szabályaik is.
Vártorony (Keep) Két ajtaja van. A két ajtó és a teljes fölső felszín összekapcsolt belépési pontok.
Körbástya (Round Tover) Egy ajtaja van. Az ajtó és a teljes fölső felszín összekapcsolt belépési pontok.
Kapubástya (Gatehouse) A kapubástyának 2 bejárata van. 1 duplaajtó és egy kapurács. A kapubástyának nincs belépési pontja. Egy kapubástyán lévő lény kapcsolatban van az összes többi itt lévő lénnyel is. Figura helyezhető a boltív alá is. A kapurácsot nem lehet bezárni, ha az egy figura talpazata akadályozná. A kapubástyán lévő figurák bármely - vele kapcsolatban lévő - falra átmehetnek.
Fal (Wall) Az ajtóval rendelkező falaknak egy bejáratuk van. Az ajtó nélkülieknek nincs bejáratuk. Nincsenek belépési pontjaik, kivéve a létrákat. A Falaknak nincs támadási és sebzési értékük. Áttörtek, ha sárga kocka jelenik meg a védelemadásnál. |